Hvad er Extranet?

Et eksternt netværk i din virksomhed

Et Extranet er en smart og nem måde at videregive informationer til samarbejdspartnere, leverandører og kunder uden for en virksomhed. Et Extranet kan være et godt alternativ til for eksempel kommunikation via mail.
Med et Extranet kan en virksomhed selv bestemme, hvem, de ønsker, får del i information. For eksempel kan virksomheden oprette et Extranet, hvor der er brug for et brugernavn og kodeord, for at få adgang til oplysninger, information og data.

 

Extranet giver styrket samarbejde

Extranettet er en god måde at styrke samarbejde uden for ens virksomhed på. Det er en online løsning, hvor eksempelvis virksomhedens kunder kan benytte sig af selvbetjening. Det betyder blandt andet, at en virksomhed, der benytter sig af Extranet, kan tilbyde services til kunderne uden for de faste åbningstider.

En af de praktiske fordele ved at benytte Extranet er, at information bliver videregivet på den simpleste og mest tidsbesparende. Ved at samle den information, der skal videregives, ét enkelt sted, bliver virksomhedens kommunikation effektiviseret, og der bruges langt mindre tid på individuel, manuel videregivelse af information. Desuden kan informationen på et Extranet fokuseres til forskellige grupper på forskellige sider, så selvom al informationen er samlet på ét sted, er det forskellige grupper der får adgang til forskellig information.

Ved at sammensætte netop den information, virksomhedens kunder, leverandører og partnere har brug for, er det lettere at skabe et godt bånd til samarbejdspartnere uden for virksomheden. Det er især vigtigt, da gode bånd sikrer et længerevarende forhold til kunder og samarbejdspartnere. Et Extranet styrker derfor ikke kun kommunikationen ud af til, men også det enkelte forhold til kunden, leverandøren eller samarbejdspartneren.

 

Besparelser i ressourcer

Med et Extranet minimerer man personlige henvendelser fra blandt andet kunder. Eftersom partnere og kunder selv kan finde den nødvendige information på Extranettet, slipper de for at ringe til kundeservice, for at få svar på spørgsmål. Det minimerer behovet for menneskelige ressourcer, der skal tage sig af personlige henvendelser. Derfor kan det give en besparelse i forhold til virksomheden, og ressourcerne kan bruges på at fokusere på selve forretningen i stedet for kommunikation udadtil.

Et Extranet kan eksempelvis også bruges som webshop, hvor kunder eller partnere kan bestille varer direkte. Overordnet set er der mange forskellige funktioner ved Extranettet. Det giver virksomheden mulighed for bedre samarbejde, bedre tilknytning til kunder og samarbejdspartnere og besparelser i ressourcer.